A+ A

Maršruti un ekskursijas

Pārgājiena maršruts Skarbes stacija – Mercendarbe - Riekstukalns

Kādreizējā dzelzceļa maršruts dabā ir skaidri redzams, jo praktiski visu ceļa posmu, kur mūsdienās ir mežs, saglabājies dzelzceļa uzbērums. Ejot pa uzbērumu, pievērsiet uzmanību zemsegai - ir iespējams saskatīt saglabājušās gulšņu vietas. Mūsdienās daži no dzelzceļa posmiem kalpo par autoceļu pamatni, piemēram, kā stigas ceļš mežistrādei. Pie Mercendarbes muižas dzelzceļa uzbērums ir nolīdzināts, taču pie Riekstukalna, kur atsākas mežs, tas turpinās.
Maršruta vidū atradīsiet sēravotu, tā atrašanās vieta ir iezīmēta kartē. Redzēsiet Mercendarbes muižu un tās simtgadīgo liepu aleju.
Maršruts noslēdzas pie Riekstukalna, mežā, pie Pirmā Pasaules kara ierakumiem un karsta kritenēm. Dzelzsceļa maršrutu noslēdzot iesakām vēl turpināt pārgājienu, lai uzkāptu Riekstu kalnā, kur saulainā dienā var ieraudzīt Rīgas torņus un apmeklēt Baldones observatoriju (iepriekš jāpiesakās zvanot pa tālr. 29266797). Tur pat netālu atrodas arī gleznainais Lilliju ezeru.
Pārgājienam ir jāieplāno vismaz 2,5 stundas, neskaitot nokļūšanu uz sākuma punktu un došanos prom no beigu punkta. Protams, maršruts ir ejams arī no otra gala – Riekstukalns – Mercendarbe – Skarbes stacija. Tā kā daudzviet maršrutam pāri ir pārkrituši koki, tas iet pāri pļavām, tad maršruts nav piemērots braukšanai ar velosipēdu. Zemāk ir iespējams ielādēt karti, kartē atzīmēts maršruts un pieturas punkti, kā arī apskates objekti.
O. Andersons, Baldones vēstures pētnieks, par dotā dzelzsceļa vēsturi raksta tā:   
“1. Pasaules kara laikā, kad 1916. gadā frontes līnija bija nostabilizējusies gar Daugavas kreiso krastu,  lai apgādātu vācu armiju, armijas dzelzceļa dienesta komandieris 1916.gada 15.martā pieņem lēmumu izbūvēt līniju no Vecumniekiem uz Mencendarbi. Līnijas garums bija 25 kilometri. 30. martā 5000 strādnieku sāka darbus un jau 1.maijā līnija bija izbūvēta līdz Skarbes stacijai, bet 6.maijā līdz Mercendarbei. Dzelzceļš sākās Vecumniekos, kā stacija Neugut Kurland, tālak stacijas Nougut Nord, Birsemniek,Gedeng, Skarbe, Merzendorf (nosaukumi vāciski). Vēlāk līniju pagarināja līdz Riekstu kalnam un līdz Vilku kalniem iepretīm Ikšķilei. Tā kā līnija Jelgava-Krustpils jau bija pārbūvēta uz Vācijas (Rietumeiropas) sliežu platumu, tad arī uz Mercendarbi gāja līnija ar 1435 mm platumu. Tas jau nebija kaut kāds ''bānītis'', bet gan normāls dzelzceļš. Lielākā stacija bija Skarbe. Tur arī notika lielākie kravu pārkraušanas darbi, lai tālāk ar zirgu transportu tos nogādātu uz fronti. Dzelzceļa līnija darbojās vēl 1921. gadā, kad pa to sūtīja tālāk baļķus un malku. Nojauca 1925. gadā.  Mūsdienās saglabājusies neskarta stacijas vieta, redzama  dzelzceļa stiga, sliežu uzbērums, gulšņu vietas. Apbrīnojami, ka pēc 100 gadiem varam izstaigāt pa šo dzelzceļu. Tā vien brīžiem liekas, ka tūlīt nāks vilciens un būs jāpaiet malā.”

Maršrutu iespējams redzēt šeit.

Veiksmīgu ceļu!
Informāciju sagatavoja: Irina Sietiņa, Baldones novada tūrisma organizatore un Ojārs Andersons

 
 Toreiz.                                                                                  2017. gads.                                                                                                

Baldones taka velosipēdistiem, gājējiem un nūjotājiem

Aktīvās atpūtas cienītājus aicinām apskatīt Baldones novada skaistākās vietas un interesantākos tūrisma objektus, braucot ar velosipēdu vai dodoties ar kājām! Šim nolūkam ticis izveidots marķēts, 14km garš maršruts, kas ietver 12 Baldones novada ievērojamākos tūrisma apskates objektus:

  1. Baldones ev.lut.baznīca   
  2. Skvērs ar pulskteni
  3. Baltā pils
  4. Riekstukalns ar slēpošanas trasēm
  5. LU Astrofizikas observatorija
  6. Lilliju ezers
  7. Mercendarbes muiža un liepu aleja
  8. Liepu aleja un Parka iela ar vēsturisko koka arhitektūru
  9. Ceriņu parks un sēravots “Ķirzaciņa”
  10. Krasta ielas koka apbūve
  11. Ķekaviņas krasti
  12. Sanatorijas parks no otras puses

 

Maršruts ir marķēts ar īpašām norādēm. Braucot vai ejot pa to, var izbaudīt Baldones reljefa dažādību un dažādus ceļa segumus - gan līdzenas asfaltētas un grantētas pilsētas ielas, gan kalnainākus smilšu un asfalta seguma ceļus Riekstukalna apkārtnē.

Apskatīt Baldones taku kartē

 

 


Velo maršruts Krogu Tūre

Garāku maršrutu cienītājiem iesakām izbraukt Krogu Tūri, kas 37km garumā izrādīs 19. un 20.gs. Baldones novadā esošās krogu vietas. Līdz mūsdienām ir saglabājušās Klapu kroga, Šķēpiņkroga, Drukas un Korfa krogu ēkas. Savukārt, iztēloties var kādreizējo Punkas, Piķa, Sveņķa, Beku, Misas, Balkas, Baznīcas un Mežkunga krogu vietas.

Velo maršruta aprakstu iespējams apskatīt un lejupielādēt ŠEIT. (394.05 KB)

 


Laivošana pa Misu. Dzelzāmurs - A7 tilts

Misa ir mainīga un neprognozējama upe. Vislabākais laivošanas laiks ir pavasaros un rudeņos, kad ir augsts ūdens līmenis un straume viegli nes laivas uz priekšu. Arī vasarā var droši laivot, tomēr zemākā ūdens līmenī jārēķinās, ka var būt sakrituši koki un citi šķēršļi, kas jāpārvar. 

Maršruta garums ir 12km, kas piemērots vieglam vienas dienas braucienam ar kanoe laivām. Maršruta sākumposmā Misa plūst pa robežu starp Baldones un Iecavas novadiem. 
Misa ir diezgan līkumaina, vietām tā plūst cauri apdzīvotām vietām, tomēr pārsvarā krastos ir meži un pļavas. Tā ir iespēja baudīt dabu un netraucētu mieru. Tā kā upē nav krāču vai citu bīstamu šķēršļu, tā piemērota arī braucieniem ar bērniem. Maršruta beigu punkts ir netālu no autoceļa A7, tilta kreisajā pusē. Ja ir vēlme pagarināt braucienu, ir iespējams maršrutu turpināt tālāk aiz A7 tilta.
Apskatīt laivošanas maršrutu Baldones kartē

 

Tuvākā laivu noma 

Jeņču laivas
+371 20 607 509
jenculaivas@gmail.com
www.jenculaivas.lv